// Regulament: SAD BUNNEH 1.2  

Aplicabil la mojoritatea jocurilor si evenimentelor comunitatii de airsoft din Romania.

// CUPRINS

  1. Definitii. - aici se explica rolurile pe care jucatori de airsoft le pot avea (Ex: puscas, tintas, mitlarior, lunetist).
  2. Limitari viteza si capacitate arme.- aceste limitari au fost gandite din perspectiva sigurantei jucatorilor. Capacitatea incarcatoarelor este privita din perspectiva de simulare militara, depinzand de la eveniment la eveniment.
  3. Lovituri: de la cine , unde si cum. - adica cum sti cand esti "mort" si cum te comporti in "viata de apoi".
  4. Penalizari - ideea de baza a jocului de airsoft este " fair-play-ul". Ce se intampla atunci cand cineva nu este fair-play? 

Pe parcursul acestui regulament, se vor intalni cativa termeni specifici, pentru care sunt necesare si niste: 

1. Definitii: 

Clasa - se refera la rolul pe care il joaca arma+jucatorul. Exista 4 mari clase:

  • 1.a. Infanterist ( =puscas=rifleman) Iti place sa joci airsoft cu destule bile in incarcator, nu vrei sa te chinui sa ochesti cu catarea sau dispozitivul optic de fiecare data. Iti place sa tragi in toti inamicii pe care ii intalnesti, oricat de multi ar fi ei, vrei sa te distrezi cat mai mult la airsoft
  • 1.b. DMR ( =designated marksman=tintas) Preferi sa tragi doar cand ai tinta incadrata in dispozitivul de ochire, joci mai mult pe foc semi-automat si fiecare bila din incarcator conteaza. Ai inceput sa alegi tintele in functie de prioritati, si sa nu angajezi grupuri mari decat daca ai certitudinea ca poti castiga
  • 1.c. SAW ( =Squad Automatic Weapon =Heavy weapons guy= mitralior) Toti conteaza pe tine sa tii inamicul sub foc de supresie. Uiti sa ridici degetul de pe tragaci, si consideri ca 4 kilograme reprezinta greutatea unei truse de farduri. Bilele sunt un accesoriu la fel de important ca aerul. Tragi in orice directie trag si colegii tai.
  • 1.d. Sniper ( =lunetist =sharpshooter) Ai o obsesie pentru headshoturi, intotdeauna cand bate vantul stii cat de departe fata de centrul lunetei o sa cada bila, tragi doar in cine trebuie sa tragi, si incerci sa faci asta fara sa atragi atentia inamicilor 

m/s (metri pe secunda) - se refera la viteza. In cazul nostru inseamna viteza cu care o bila de 0.20 grame paraseste replica de airsoft, cand are hop-up-ul dat la minim. Se vor trage minim 5 lovituri cu replica respectiva. Se accepta o abatere superioara TOTALA fata de clasa dorita de pana la 5m/s la 5 lovituri.  Decizia organizatorilor va fi finala. Daca aveti dubii in legatura cu performantele armei proprii si rezultatul la cronograf, consultati un specialist inainte de a veni la event(uri). 

Exemplu de masurare:

  • Pentru 125m/s viteza maxima admisa: Loviturile 1-5: 126 m/s -> OK!
  • Lovitura 1: 130; Loviturile 2-5: < 125 -> OK!
  • Loviturile 1-5: 127 m/s -> OUT! 

Minimum Engagement Distance (MED) - inseamna distanta minima de la care un jucator are voie sa traga. Sub aceasta distanta, NU SE VA TRAGE. 

incarcator - acel dispozitiv care tine bilele pe care replica le poate trage.

Ele sunt clasificate astfel, in ordine crescatoare:

  • real-caps/low-caps = incarcatoare care imita perfect sau sunt apropiate de capacitatea celor reale
  • standard caps / mid-caps = incarcatoare cu un arc in spirala in interiorul lor, fara rotita, capacitatea lor este de obicei in jurul a 70-100 de bile.
  • High-caps = tot ce sare simtitor de 100 de bile .

Caracteristica principala este rotita de sub ele care permite retensionarea arcului ce impinge bile spre receiverul din replica. 

  • SEMI ( =Semi auto =semi automatic) - se refera la capacitatea unei arme de a trage o singura bila la fiecare apasare a tragaciului. Pentru a putea trage urmatoarea bila, este necesara intai eliberarea tragaciului, si apoi inca o data reluat procesul de apasare. 
  • FULL AUTO ( =full automatic =foc automat) se refera la capacitatea unei arme de a trage in continuu atat timp cat tragaciul este apasat. Focul automat se intrerupe numai in momentul in care tragaciul este eliberat, arma ramane fara baterii sau incarcatorul este gol. 
  • BURST ( =burst fire) se refera la capacitatea unei arme de a trage 3 bile in momentul in care tragaciul este apasat. Dupa cele trei bile, tragaciul trebuie eliberat, si apasat din nou, pentru a relua procesul. 

2. Limitari viteza si capacitate arme: Aceste categorii si distante sunt orientative, si speram ca se va incerca respectarea lor. Nimeni nu este obligat sa vina la airsoft cu o ruleta in buzunar, dar, sa fim seriosi, intre 1m si 15m exista o diferenta vizibila cu ochiul liber. 

  • A. max 110 m/s - orice clasa, Minimum Engagement Distance 1m, incarcatoare cu capacitatea maxima Mid-Cap
  • B. max 110 m/s - SAW, MED 1 m, orice fel de incarcatoare
  • C. 110 - 125 m/s - orice arma, MED 7 m, incarcatoare cu capacitatea maxima mid-cap
  • D. 110 - 125 m/s - SAW, MED: 7 m, orice fel de incarcatoare
  • E. 125 - 140 m/s - DMR, long arm, semi-only, low-cap sau bolt action, MED: 15 m
  • F. 125 - 140 m/s - SAW, MED 15 m, box/drum/cmag only
  • G. 140 - 160 m/s - D2 semi auto snipers, semi auto, MED 25 m
  • H. 140 - 175 m/s - snipers, bolt action only, MED 25 m

Cu alte cuvinte, jucatorii pot sa-si aleaga rolul si restrictiile asociate: 

Puscas (A, C)

Puscas 1 (P1): 

  • Incarcator: capacitate maxima permisa mid-caps
  • Dimensiuni: Orice
  • Capacitate de foc: Orice
  • Viteza maxima: 110 m/s
  • MED: 1 m

Puscas 2 (P2) 

  • Incarcator: capacitatea maxima permisa mid-caps
  • Dimensiuni: Lungimea minima a tevii-20cm
  • Capacitate de foc: Orice
  • Viteza maxima: 125 m/s
  • MED: 7 m

SAW (B, D, F)

SAW 1 (S1)

  • Incarcator: High-caps de tip box, drum sau c-mag pentru autenticitate sau high-caps standard
  • Dimensiuni: Doar pentru replici considerate SAW, bipodul este OBLIGATORIU
  • Capacitate de foc: Auto
  • Viteza maxima: 110 m/s
  • MED: 1 m

SAW 2 (S2)

  • Incarcator: High-caps de tip box, drum sau c-mag pentru autenticitate sau high-caps standard
  • Dimensiuni: Doar pentru replici considerate SAW, bipodul este OBLIGATORIU
  • Capacitate de foc: Auto
  • Viteza maxima: 125 m/s
  • MED: 7 m

SAW 3 (S3)

  • Incarcator: High-caps de tip box, drum sau c-mag OBLIGATORIU
  • Dimensiuni: Doar pentru replici considerate SAW, bipodul este OBLIGATORIU
  • Capacitate de foc: Auto
  • Viteza maxima: 140 m/s
  • MED: 15 m

Replici considerate SAW-uri sunt urmatoarele:

-  Stoner 63(XM22)/Stoner 63A(XM22E1) LMG

-  FN Minimi/M249 PIP/M249 Para/M249 SPW/Mk 46 Mod 0/ Mk 48

-  M60/M60E3/M60E4 (Mk43 Mod 0/1)

-  PKM/PKP (nu exista varianta airsoft in momentul elaborarii acestui regulament)

-  RPK/RPKS/RPK-74/RPKS-74/RPK-74M (derogare datorita lipsei PKM/PKP, cand o sa apara pe piata, o sa fie inclus la S1/S2 ca si MG36)

DMR (E, G)

DMR 1 (D1)

  • Incarcator: low-caps/midcap
  • Dimensiuni: Arma lunga, nu se accepta SMG, lungimea minima a tevii externe de 18 inches/45,7 cm fara a include flashhider, amortizor sau prelungitor de teava. Masuratoarea se va face de la 'fata' magului pana la sfarsitului tevii externe, la filet daca exista. OBLIGATORIU dispozitiv optic cu magnificare pe replica minim 3x. OBLIGATORIU side-arm cu viteza <110 m/s
  • Capacitate de foc: Semi only
  • Viteza: 125-140 m/s
  • MED: 15 m

DMR 2 (D2) - Snipere semi-automate

  • Incarcator: low-caps/midcap
  • Dimensiuni: Se accepta doar replici ale armelor Barrett (M82-M99), PSG-1, M14 EBR. Arma lunga, nu se accepta SMG, lungimea minima a tevii externe de 18 inches/45,7 cm fara a include flashhider, amortizor sau prelungitor de teava. Masuratoarea se va face de la 'fata' magului pana la sfarsitului tevii externe, la filet daca exista. OBLIGATORIU dispozitiv optic cu magnificare pe replica minim 2x. OBLIGATORIU side-arm cu viteza <110 m/s
  • Capacitate de foc: Semi only (limitata fizic sau din mosfet)
  • Viteza: 140-160 m/s
  • MED: 25 m

Sniper ( A, C, E, H)

Sniper 1 (L1): 

  • Incarcator: real-caps/low-caps
  • Dimensiuni: Replici ale sniper-elor reale
  • Capacitate de foc: Single (foc cu foc, bolt action, incarcare manuala)
  • Viteza maxima: 110 m/s
  • MED: 1 m

Sniper 2 (L2): 

  • Incarcator: real-caps/low-caps
  • Dimensiuni: Replici ale sniper-elor reale
  • Capacitate de foc: Single (foc cu foc, bolt action, incarcare manuala)
  • Viteza: 110 - 125 m/s
  • MED: 7 m

Sniper 3 (L3): 

  • Incarcator: real-caps/low-caps
  • Dimensiuni: Replici ale sniper-elor reale
  • Capacitate de foc: Single (foc cu foc, bolt action, incarcare manuala)
  • Viteza: 125 - 140 m/s
  • MED: 15 m

Sniper 4 (L4)

  • Incarcator: real-caps/low-caps
  • Dimensiuni: Replici ale sniper-elor reale
  • Capacitate de foc: Single (foc cu foc, bolt action, incarcare manuala)
  • Viteza: 140 - 175 m/s
  • MED: 25 m

4. Lovituri: de la cine , unde si cum. -orice lovitura directa: care iti vizeaza fizicul si te atinge( indiferent unde te atinge, cap, maneca, varful bocancului) se considera lovitura mortala.

Ai obligatia morala sa strigi cat te tine gura „MOOOORT” dupa aceea se scoate vesta reflectorizanta din dotare se imbraca , cu arma sau mainile ridicate te vei deplasa in ce-a mai mare liniste spre punctul de refugiu fara a mai comunica (scris, verbal si alte semne) cu ceilalti participanti activi la joc.

  1. Se considera de asemenea lovitura valida binecunoscutul „friendly fire” precum si descarcarea accidentala sau nu a propriei arme in tine.(sic) !! 
  2. La o distanta mai mica de 1 m nu se va trage sub nici o forma, se considera lovitura directa inamicul va fi apelat prin binecunoscutul si uratul „pssst esti mort” 
  3. De asemenea, se recomanda ca de la distante mici sa nu se traga pe full auto (MAXIM RAFALE de 2-3 bile !!) 
  4. Daca “dai fata-in-fata” cu un adversar pe o distanta foarte mica, sub 5 metri, daca amandoi sunteti cu replicile indreptate unul spre celalalt, dar nici unul nu trage din motive de securitate se adopta solutia onorabila, iesiti amandoi. Sunteti ambii morti (se considera ca v-ati impuscat reciproc) acesta regula este impusa pentru a evita accidentarile care survin din lovituri de la distanta mica. 
  5. Orice lovitura indirecta: care iti vizeaza fizicul si nu ajunge la destinatie( ricoseu din pereti si alte corpuri inclusiv in arma pe care o tii in mana) nu se considera lovitura valida. Nu implica nici o obligatie. 

5. Penalizari

Expunerea ochilor in timpul jocului rezulta prima oara intr-un avertisment insotit de scoaterea din jocul respectiv, iar a doua oara eliminarea pe intreaga zi. Ochii sunt pretiosi si de aceea, trebuie sa aveti ochelarii de protectie testati inainte de meci cu cel putin o arma cu 100 m/s de la cativa cm.

Ochelarii nu se dau jos decat in baza si numai daca aceasta este situata la cel putin 50 m de cea mai apropiata zona de joc. De preferat ar fi ca ochelarii sa nu fie dati jos nici in baza. Ochii vostri sunt raspunderea voastra. 

Loviturile directe nerecunoscute (dar binecunoscute de nemuritori) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: 

  1. prima abatere : recunoscuta in cele din urma de individ – mustrare verbala (free to talk)
  2. urmatoarea abatere : excluderea de la acel joc pana la terminarea reprizei.
  3. urmatoarele abateri (hope not) : excluderea totala in acea zi de la joc. 

Nimeritorii beneficiaza de acelasi regim ca si imortalii, acestia sunt o forma mai rara de trisori care sustin ca te ating si atunci cand nu o fac…, daca ai senzatia ca ai tras in cineva si acesta nu a recunoscut, situatia se discuta in baza nu urland si injurand pe teren..

In timpul jocului, nu se admit texte de genul "TE-AM LUAT, IESI AFARA !!" ; cei in cauza vor parasi terenul de joc (atat cel care striga cat si cel caruia i se striga). Daca exista discutii ulterioare, ele se vor rezolva in baza… 

Nerespectarea distantelor de angajare: 

  1. prima abatere : recunoscuta in cele din urma de individ – mustrare verbala (free to talk)
  2. urmatoarea abatere : excluderea de la acel joc pana la terminarea reprizei.
  3. urmatoarele abateri (hope not) : excluderea totala in acea zi de la joc.   

Este interzis cu desavarsire reglarea armelor si a altor dispozitive care implica zgomote specific luptei in zona de refugiu pe timpul jocului. Lucrul acesta se poate face inainte de inceperea jocului. 

Uniforma/imbracaminte fara culori aiurea (verde tipator, roz, galben etc..). 

Odata mort, este permis sa transmiti obiecte coechipierilor  Odata mort este interzis sa transmiti orice fel de informatii copechipierilor (prin semne, statie sau viu grai) “mortii nu vorbesc”. 

Nu este admis scosul armei de dupa colt/obstacol/perete/damb si tras blind. In fapt nu este admis nici un fel de blind-fire. Scotand doar arma, nu ai cum sa sti ca nu i-o infigi cuiva in fata… 

IN TIMPUL JOCURILOR DE AIRSOFT ESTE INTERZIS CONSUMUL DE BAUTURI ALCOOLICE ! Nerespectarea acetei reguli, va duce in final la excluderea din echipa. La sfarsitul zilei de airsoft se poate bea dupa pofta inimii.

Disclaimer:

Pentru regulamentul de joc al fiecarui event consultati anunturile organizatorilor. Pot exista reglementari suplimentare sau diferite de cele expuse mai sus.